Met tenminste één soort anti-collision systeem dat bij bijna elke verstelbare tafel op de markt wordt geleverd, is er maar één brandende vraag voor de kantoormeubel industrie: welk systeembeveiligingsconcept is het beste?
In het verleden was dit een gemakkelijke vraag om te beantwoorden. Externe sensor systemen zoals de LOG-PRT-DMS van Logicdata hadden de overhand. Dit type sensor blijft een betrouwbaar hulpmiddel bij veel soorten moderne instelmogelijkheden, waaronder het DYNAMIC MOTION-systeem. De recente technologische vooruitgang heeft echter geleid tot de opkomst van twee verschillende oplossingen voor botsingsdetectie: lichtbarrière oplossingen en gyroscoop sensoren.
Logicdata heeft onlangs een aantal tests uitgevoerd op haar eigen lichtbarrière concept, te zien in de SMARTneo control box, en vergeleken met vijf verschillende gyroscoop gebaseerde concurrenten om het verschil te laten zien. De belangrijkste conclusies hieruit waren:
- Het lichtbarrière systeem was bijna 100% effectief in het herkennen van botsingen onder alle belasting mogelijkheden.
- Onder ‘onbelaste’ omstandigheden waren de verschillen in de effectiviteit van de twee systemen minimaal.
- Onder ‘volledige belasting’ waren sommige gyroscoop systemen echter niet in staat om bepaalde botsingen te registreren, vooral tijdens een neerwaartse beweging.
- De laadcapaciteit had over het algemeen een veel duidelijkere invloed op de effectiviteit van de gyroscoop dan het lichtbarrière systeem. Beide systemen werden echter beïnvloed, vooral tijdens een neerwaartse beweging.
Laten we de twee technologieën en de resultaten van de test wat gedetailleerder bekijken.
Gyroscoop of lichtbarrière oplossingen
Gyroscoop
Gyroscopen kunnen kleine plug-in apparaten zijn die naast een besturingsbox onder het tafelblad zitten, of ze kunnen in de besturingsbox zelf worden geïntegreerd. In beide varianten is het hun taak om onverwachte bewegingen te herkennen: veranderingen in de normale beweging van de tafel veroorzaakt door een botsing of de aanwezigheid van een obstakel. Als de gyroscoop een beweging registreert buiten een geprogrammeerd bereik, stopt het systeem voordat de schade veroorzaakt door de botsing te ernstig wordt.
De gyroscoop is zo geprogrammeerd dat hij herkent wanneer het tafelblad een bepaald ‘kantel bereik’ overschrijdt, dat in graden kan worden ingesteld. Dit levert twee problemen op: ten eerste, omdat de buitenste randen van de tafel een grotere kanteling creëren, zal de gevoeligheid in de binnenste bereiken lager zijn. Ten tweede, omdat de kracht die nodig is om de tafel onder zware belasting te kantelen hoger is, is er daarom een grotere kracht nodig om de gyroscoop te activeren. Met andere woorden, hoe meer gewicht de tafel draagt, hoe groter de botsing moet zijn om het systeem te laten stoppen.
Lichtbarrière
Lichtbarrière systemen, zoals die in de SMARTneo, zijn in de besturingsbox zelf ingebouwd. Het systeem functioneert door het registreren van veranderingen aan het tafelblad veroorzaakt door botsingen. Bij een botsing vervormt het tafelblad lichtjes. Hierdoor wordt een klein kunststof element naar beneden gedrukt in de lichtbarrière. Wanneer deze onderbroken wordt, stopt het systeem en wordt een omgekeerde beweging geactiveerd weg van het gevaar.
Voor onze klanten zijn de belangrijkste voordelen van het systeem de prijs en betrouwbare functionaliteit voor botsingdetectie over de gehele laadcapaciteit. Omdat het vooraf in het systeem is geïntegreerd, krijgen eindgebruikers effectieve bescherming tegen minimale extra kosten. Hoewel bepaalde aspecten ‘in het veld’ verschillen in effectiviteit kunnen laten zien: tafelbladmateriaal, installatiepositie etc. Toont het onderzoek aan dat lichtbarrière systemen zelfs effectiever zijn dan hun concurrenten met een gyroscoop gecentreerde werking.
De test
Logicdata is ervan overtuigd dat hun lichtbarrière systeem de beste bescherming biedt voor besturingen geschikt voor verstelbare systemen die momenteel op de markt zijn: een belangrijke stap in de ontwikkeling van systeem beveiligingsconcepten die voor iedereen betaalbaar zijn. Om deze reden is besloten om de twee opkomende systemen wetenschappelijk te analyseren.
De tests op het lichtbarrière systeem van Logicdata tegen een verzameling populaire op gyroscopen gebaseerde botingdetectiesystemen waren bedoeld om de volgende punten op te helderen:
1- Hoe registreert elk systeem botsingen op 9 gespecificeerde punten op het tafelblad?
2- Hoe beïnvloedt tafelbelasting (geen/ halve of volledige belasting) de effectiviteit?
3- Veroorzaakt de bewegingsrichting (omhoog/omlaag) variaties in gevoeligheid?
De test werd in de loop van meerdere dagen uitgevoerd en leverde honderden testresultaten op. Het belangrijkste meetpunt was hoeveel kracht op de tafel nodig was om het systeem te laten stoppen. Hoewel een meer gedetailleerde uitsplitsing van de resultaten op verzoek verkrijgbaar is bij Logicdata zelf, hebben we hier enkele van de belangrijkste punten toegelicht met de hulp van Product Manager Christopher Mallaschitz:
Effectiviteit van de lichtbarrière onder druk op verschillende punten op het tafelblad.
In theorie zouden alle soorten botsingsensoren nauwkeurige metingen moeten geven wanneer er druk wordt uitgeoefend op de buitenranden van een tafel, aangezien beweging aan de uiteinden groter is en dus gemakkelijker te registreren. De hypothese van Logicdata was echter dat, omdat de lichtbarrière over het algemeen in het midden van de tafel is gemonteerd, de gevoeligheid in dit bereik ook beter zou moeten zijn dan die van de gyroscoop.
De tests toonden aan dat, in vergelijking met het lichtbarrière systeem, de op gyroscoop gebaseerde producten van de concurrentie minder goed presteerden, niet alleen in het midden van de tafel, maar over de hele linie. In 74 van de 78 testgevallen, botsingen op verschillende punten op het tafelblad onder wisselende belasting, kon het lichtbarrière systeem een botsing herkennen met minder kracht dan de gyroscoop. In slechts vier gevallen registreerde het geconsolideerde gemiddelde van de gyroscoopsensorsystemen een beter resultaat. Mallaschitz geeft toe dat deze resultaten zelf beter zijn dan gepland:
“Toen we voor het eerst begonnen met de ontwikkeling van het lichtbarrière concept, waren er ervan overtuigd dat het effectiever zou zijn dan een vergelijkbaar gyroscoopsysteem, vooral bij botsingen dichterbij het midden van de tafel. We verwachten echter dat ons voordeel subtieler zou zijn dan het in werkelijkheid was. Het verbaasde ons hoe veel effectiever ons systeem bleek te zijn.”
Effectiviteit van de lichtbarrière onder verschillende laad toestanden.
Belasting, veroorzaakt door objecten op de tafel en het gewicht van het tafelblad zelf, beïnvloed de gevoeligheid van het systeem om vele redenen: de extra druk op de motoren, het fysieke effect van belasting op het materiaal van het tafelblad, de kans dat de belasting niet gelijkmatig verdeeld wordt en de tijd die nodig is om een zwaardere lading te stoppen die met dezelfde snelheid beweegt. Ondanks deze technische uitdagingen was het lichtbarrière systeem bijna 100% effectief in het herkennen van botsingen onder alle laad omstandigheden. Mallaschitz legt uit:
“De laadtoestand had een minder merkbare invloed op de effectiviteit van het lichtbarrière systeem dan verwacht. We verkopen producten met de belofte dat ze zullen functioneren onder een breed scala aan laad omstandigheden, dus de systeembescherming moet daar ook gelijke pas mee houden.”
Vergelijking van lichtbarrière en gyroscoop systeem onder verschillende belasting mogelijkheden.
De tests van Logicdata toonden aan dat de verschillen in effectiviteit van de twee systemen onder ‘geen belasting’ minimaal waren, hoewel ze over het algemeen gunstig waren voor de lichtbarrière. Onder ‘volledige belasting’ waren de verschillen echter veel extremer. De gyroscoop systemen waren niet in staat een aantal botsingen te registreren, vooral niet tijdens een neerwaartse beweging. Mallaschitz zegt:
“Hoewel het herkennen van botsingen met een volledig geladen tafel veel gecompliceerder is dan in een ‘geen belasting’ scenario, ontdekken we dat de afname van de gevoeligheid van de lichtbarrière in dergelijke omstandigheden veel minder problematisch was dan de prestatiedaling in de gyroscoop modellen. Dit is belangrijk voor gebruikers: een gevoeliger systeem zou het verschil kunnen zijn tussen een catastrofale botsing met ernstige schade en helemaal geen schade.”
Conclusie
Concluderend tonen de tests aan dat het lichtbarrière systeem in praktijksituaties veel effectiever kan zijn in het herkennen van systeemveranderingen en als zodanig systeemschade kan beperken. Hoewel zowel gyroscoop- als lichtbarrière systemen hun voordelen hebben, blijft de laatste de meer geavanceerde technologische oplossing voor de eisen van de moderne werkplek.
Wat betekent dit voor de markt? Zoals de resultaten van de tests aantonen, hoeft bescherming van topkwaliteit niet duur te zijn legt Christopher Mallaschitz uit:
“In de huidige markt zijn creativiteit en vindingrijkheid de sleutel tot het creëren van succesvolle aanpasbare oplossingen: iets vinden dat betrouwbaar werkt en het zo toegankelijk mogelijk maken in termen van prijs. Met het concept voor botsingdetectie door lichtbarrière in de SMARTneo hebben we een opmerkelijke mix van effectieve bescherming tegen een zeer voordelige prijs bereikt, die, gecombineerd met de uitgebreide functieset van de besturingsbox zelf, ons product de logische keuze maakt voor een modern verstelbaar systeem.”
Meer informatie over de SMARTneo vindt u hier.
Heeft u deskundige hulp nodig bij het optimaliseren van uw tafelsysteem? Bekijk hier eens het geheel nieuwe LOGICservice portfolio.